Iedereen wil dat zijn website goed wordt bezocht. Een positie bovenin de zoekresultaten bij zoekmachines als Google helpt daarbij.

Zoekmachine optimalisatie (in het Engels Search Engine Optimization of SEO genoemd) wordt gebruikt om hoger in de resultaten terug te komen.

Hoe goed wordt uw website gevonden?

Maak het voor zoekmachines gemakkelijker om uw website te indexeren:

Zoekmachine vriendelijke URLs

Op een website heeft elke pagina een eigen URL. Een goede URL is leesbaar, is hiërarchisch opgebouwd maar zo kort mogelijk, en geeft veel informatie prijs over de pagina. Een goede URL geeft bezoekers voor het klikken een goed idee van de informatie die ze op de pagina zullen aantreffen. Zoekmachines gebruiken de URLs voor indexatie: de trefwoorden worden geindexeerd. Hoe minder 'slashes' in de URL, hoe dichter de pagina bij de homepage staat en hoe belangrijker de pagina voor de site is.

Sitemap

Voor bezoekers is een HTML sitemap een handig hulpmiddel om in een oogopslag de structuur van de website te zien en zonder veel kliks naar diepgelegen pagina's te kunnen navigeren. Hetzelfde overzicht kun je ook in een XML sitemap aan zoekmachines aanbieden. Normaliter zullen zoekmachines pagina's van een website indexeren. Ze doorlopen een pagina en bezoeken elke link die op die pagina wordt genoemd. Door middel van een XML sitemap kan aan een zoekmachine in een keer de hele structuur worden aangeleverd, met daarbij informatie over hoe vaak een pagina verandert en de zoekmachine voor die pagina's vaker langs mag komen.

Kruimelpad

Een kruimelpad toont de hiërarchische route van de homepage naar de pagina waar de bezoeker zich bevindt. Dit is handig omdat als een bezoeker via een zoekmachine op een pagina op de website uitkomt, het kruimelpad dan informatie toont over waar de bezoeker zich in de website bevindt. Het biedt de bezoeker een extra mogelijkheid te navigeren.

Ook voor zoekmachines zijn kruimelpaden handig: kruimelpaden bevatten trefwoorden, geven de structuur van de website weer en kan door zoekmachines worden getoond in de zoekresultaten.

Semantische HTML

Bij een webpagina die is opgebouwd met semantische HTML geeft in de HTML structuur informatie over de belangrijkheid van teksten op die pagina. Een H1 kop zal belangrijker zijn dan een H2 kop. En een H1 kop zal explicieter informatie geven over het onderwerp van de pagina dan de tekst tussen <p>paragraaf tags</p> die daarop volgt. Zoekmachines gebruiken het om context en belangrijkheid van teksten te bepalen. Zorg ervoor dat de pagina's semantisch worden opgebouwd.

Structured Data Markup

Sinds enkele jaren wordt Structured Data Markup gebruikt binnen een webpagina de context van teksten te bepalen.

Rich Snippets

Een zoekmachine als Google geeft binnen de zoekresultaten steeds meer context gerelateerde informatie over de zoekresultaten weer. Denk bijvoorbeeld aan de beoordelingen (de rating sterretjes), informatie over video, audiofragmenten en auteurs.

Microdata

Microdata is een HTML specificatie om met behulp van metadata (informatie over brokken informatie) de inhoud op webpagina's context mee te geven. Als op een website over ratatouille wordt geschreven, dan kan door microdata de context worden meegeven: gaat ratatouille over de film Ratatouille (2007) of over het Franse gerecht Ratatouille?

Schema.org

De Microdata is alleen goed te begrijpen indien iedereen dezelfde context schemas gebruikt. Schema.org biedt een verzameling van gedeelde markup types die worden gebruikt door zoekmachines.