Tegenwoordig willen veel bedrijven `iets` doen met social media. Als u `iets` wilt doen met social media, doe het dan meteen goed.

Wat wilt u doen met social media? Met welke social media? Met welk doel wilt u gebruik maken van social media? En niet onbelangrijk: hoeveel tijd heeft u om aan social media te besteden?
Laten we deze vragen in de juiste volgorde zetten:

1. Wat is uw doel voor het gebruik van social media?

Voordat u tijd gaat spenderen aan social media, is het belangrijk om uw doelen duidelijk te hebben. Heeft u dit goed omschreven in uw Internet marketing- en communicatiestrategie voor uw website?

2. Met welke social media?

Uw doelen zijn bepalend voor welke platformen u gebruikt. Namelijk de platformen waar u uw marketing en communicatiedoelstellingen het best kunt realiseren, oftwel waar uw doelgroep zich bevindt: Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Google+.

3. Wat wilt u doen met social media?

3a Profielpagina op social media

Het opzetten van een profielpagina op een social media platform is meestal een eenmalige actie. Het kan extra bezoekers naar uw website opleveren.

3b Interactie met uw (potentiele) klanten

Sommige bedrijven hebben een Webcare team dat actief reageert op berichten in social media, consumentenondersteuning biedt en actief het merk promoot.

3c Promotie van de content op uw website

Op uw website kunt u gebruik maken van een "social share" functionaliteit waarbij uw bezoekers de pagina gemakkelijk met hun achterban kunnen delen. Kies de juiste functionaliteit! Bij sommige social share extensies worden er externe scripts ingeladen die negatief invloed hebben op de snelheid van uw website.

3d Tonen van uw social media content binnen uw website

Sommige platformen maken het mogelijk om openbare informatie op andere plaatsen te tonen Bijvoorbeeld een twitterfeed met laatste tweets op uw eigen website. Doe dit alleen als u daadwerkelijk actief bent. Het laatste bericht van een half jaar geleden geeft geen goede indruk.

4. Hoeveel tijd heeft u om aan social media te besteden?

Dit is belangrijk voor de keuze van wat u wilt doen met social media (zie 3). Heeft u geen tijd en vind u social media wel belangrijk? Misschien kunt u budget vrijmaken en ergens een webcare team inhuren.